Direktlänk till inlägg 23 april 2012
COMHEMHUS BOENDE VAR PÅ ER VAKT VID BYTE TILL DENNNA BREDBANDSLEVERANTÖR
I okt 2011 valde jag ett nytt avtal med Comhem vad gäller mitt trådlösa nätverk. Nytt modem kom småningom och kopplades in enligt alla konstens regler, vill säga Comhems instruktioner.
Vad hände?
Det trådlösa nätverket fungerade ett halvt dygn. Modem slog av sig själv. Ja, just, ni som kan det här vet att så inte ska ske. Trots att nätverket trycktes igång, omstarter av modemet gjordes ville det trådlösa modemet inte fungera.
Till min hjälp hade jag min systerson, en kille vars yrke är att hjälpa just sitt företags kunder med bredband, datorer m m. Med en kunskap som han såsom lärare får dela med sig landet runt till andra inom samma bransch.
Åtskilliga telefonsamtal, där endast ett fåtal resulterade i att vi kom fram till Comhem, med telefonsuport från Comhem för att få bredbandet att fungera följde. Min hjälp konstaterade omgående att det var något fel på modemet men följde trots detta Comhems instruktioner. Han talade om för Comhemsuporten att det måste vara fel på modemet.
Först i februari 2012 vid telefonkontakt mellan min hjälp och Comhemsupportetn konstaterade Comhemsuporten att det var fel på modemet, jag skulle få ett nytt hemsänt till mig.
Vad hände sen???
Något modem dök aldrig upp. Min hjälp kontaktade Comhem i mars, frågan var varför modemet inte hade skickiats till mig. Och svaret ..... DE HADE INGET PÅ HYLLAN, JAG SKULLE FÅ VÄNTA TILLS DET KOM IN PÅ HYLLAN O NÄR DET KUNDE BLI KUNDE MAN INTE SVARA PÅ.
Det låter som en saga men så svarar man på Comhem.
O sen??
Min ilska rann till och jag ringde Comhem. Antingen var det ingen som svarade, kom jag fram o följde instruktionerna var det trots detta ingen som svarade. För tre veckor sedan lyckades jag komma fram till en levande person som svarade på Comhem. Eftersom man tidigare inte hade svarat mig på suporten valde jag ett annat alternativ o se en människa svarade. Hon bar mycket artig o beklagade att hon inte kunde hjälpa mig. Hon skulle vidarekoppla mig till suporten. Förtvivlat bad jag henne se till att någon svarade. Hon kunde bara hopppas på detta.
Men bakvägen lyckades jag komma fram.
Efter redogörelse av läget, säger denna herre, trots att jag meddelat att man sagt att det är fel på modemet o att ett nytt skall skickas ut till mig att han vet vad det är för fel. Det fanns inga noteringar på min "sida" hos dem att jag o min systerson skulle ha varit i kontakt med Comhem, att det skulle skickas ut ett modem till mig m m. En notering om ett samtal i januari var "dokumenterat". Kalllas detta för Comhems välskötta loggar eller är det som jag tror med facit i hand, att till kunder kan man säga var som helst för att sedan kunna peka på att det finns inget i loggen om kontakter med kunden?????
Lite menande mot mig, att jag måste väl förstå att om det skullle var fel på mitt modem skulle det vara fel på alla de modem Comhem hade eftersom det var samma fabrikat. Min tanke var, att här var kunde en gammal tant som måste sättas på plats. Tänka vad världen skulle ha varit underbar om vi inte hade "måndagsexemplar". Vad som dessutom är skrattretande är att min hjälp oxå bor i ett Comhemhus, att han var ute för precis samma sak som jag o att han inom mycket kort tid fick ett nytt modem hem till sig, ett modem som Comhem skickat till honom som kund. Denna information hade Comhemsuporten fått vid varje kontakt. Comhemsuporten kunde inte förstå att någon hos dem skulle ha kunnat uttrycka sig som jag sa då jag hänvisade till att modemet inte fanns på hylllan. Comhem hade alltid modem hemma, endast vid något enstaka tillfälle hade man haft problem med leverans av anslutningskablar.
Nähä, minnsann visste suporten vad felet var. Jag ombads avsluta samtalet så att han kunde starta om det modem som finns hemma hos mig. Vadå omstart, önska jag hade antecknat alla omstarter som gjorts på detta modem. Sagt o gjort, tanten följde suportens instruktion. Han skulle ringa upp mig o gjorde så. Som vid alla tidigare omstarter efter att det trådlösa nätverket varit borta en längre tid, fungerade nu det trådlösa nätverket.
Jag sa till Comhemsuporten att eftersom jag, just nu helt beroende av mitt trådlösa bredband, varit utan fungerande bredband sedan oktober 2011 ville jag ha ekonomisk kompensation för att jag betalat för ett trådlöst bredband som jag inte haft tillgång till.
Med historiken i fickan bad jag suporten att denne skulle ringa upp mig. Hans undran var, om några timmar men jag bad honom återkomma efter tre dagar. Han hade antecknat mitt mobilnr och lovade att återkomma. Eftersom annan hos Cohem beslutade om kompensation för uteblivna tjänster, skulle han kontakta denne/denna o ha ett besked till mig när han ringde upp.
Sen??
Nätverket slog ifrån som det hittills alltid gjort.
Blev jag av Comhemsuporten uppringd avtalad torsdag???
Inte då....
Jag försökte på nytt få kontakt med Comhem. Lyckades till sist bli framkopplad till suporten. Trots att jag registrerat mitt personnr vid uppringningen fanns detta inte inloggat. Blev jag förvånad?? Efter att han fått mina uppgifter o min redogörelse började han som tidigare Comhemsuport att ifrågasätta uppgifterna jag lämnade. Det fanns inget i loggen om att jag eller någon annnan å mina vägnar varit i kontak med Comhem. Fortatte med att man alltid hade modem hemma o att någon hos dem skulle talat om att de inte fanns på hyllan var för honom obegripligt. Det finns mycket att relatera till just detta moment som pågick länge.
Mina huvudfrågor var 1 När kommer det nya modemet till mig - modemet jag har hade sedan föregående samtla slagit av det trådlösa modemet o fått startas om. 2 Besked om ekonomisk kompensation för betalaning av en tjänst som Comhem inte levererat enligt avtal.
Innan jag fick suporten att sluta med att försöka göra utläggningar om ord o annat jag sa gick mycket lång tid.
Efter att gång på gång upprepat mina frågor fick jag till sist uppgifter som jag aldrig trodde ett så etablerat företag som Cohem kund lämna.
1 Enligt sporten visste man att det var ett fel på modemet som man skickat ut, inte bara mitt, utan i hela landet. Det var en BUGG I MJUKVARAN, modemleverantören till Comhem var ansvarig för detta. Alla modem Comhem hade var behäftade med samma fel.
Sedan en kort tid hade man fått modemleverantören att förse Comhem med "uppgradering" för att kunna uppgradera samtliga utskickade modem.
Man började med Stockholm, Göteborg o Malmö o sedan fortsatte man från södra Sverige o gick vidare norrut. Senare under samtalet ändrade sig suporten o sa att man började i södra Sverige och fortsatte norrut. Storstäderna gick inte före. Kul vaa???
Man skickade inte ut nya modem eftersom alla modem var behäftade med samma fel. KAN NÅGON FÖRKLARA HUR MIN SYSTERSON KAN HA FÅTT ETT ICKE FUNGERANDE MODEM, VAD GÄLLER TRÅDLÖST BREDBAND, UTBYTT MOT ETT FUNGERANDE????
Jag som kund fick finna mig i att ha ett icke fungerande bredband tills uppgradering hade skett o när det kunde bli i Jönköping kunde suporten inte svara på.
2 Enligt suporten var Comhems ståndpunkt att man garanterar inte det trådlösa nätverket, mjukvaran, man garanterar endast fast bredband. Comhem kompenserar inte utebliven funktion av trådlöst bredband. Hade jag kopplat in mig på deras fast breband hade jag säkert haft ett fungerande bredband.
Jag talade om för honom att jag haft trådlöst bredband sedan det kom på marknaden, att jag i samtal med avtal med Comhem enbart talat om trådlöst nätverk, vad gäller nätverk, att jag inte vid något tidigare tillfälla haft poblem med tidigare leverantörer och inte i något avtal så ej heller i COMHEMAVTALET avsägrer man sig ansvaret för det trådlösa nätverket. Jag bad honom att titta på mitt avtal, skulle väl ha sagt lyssna på avtalet, så skulle ha se att det inte gjordes någon skillnad på trådlöst eller fast nätverk. Jag bad honom titta på fakturorna så skulle han se att det inte tallades om trådlöst- eller fast bredband utan endast om bredband.
Bland mycket annat ordsvamleri menade han att det var uppenbart att Comhem enbart garanterade fast bredband.
COMHEMKUNDER TA DETTA TILL ER!
Jag bad honom tala om för mig vem som hade det övergripande chefskapet över hans enhet, detta visste han inte, han visste inte mer än att en av hans närmaste chefer var Patrik. Jag informerade honom om att jag ville tala med chefen över Patrik o dennes enhet men det visste han inte vem det var men han kunde be Patrik ringa upp.
Skojar du, var min reflektion. Suporten sa att hans chef alltid hade ringt upp dem han blivit ombedd att ringa upp, i vart fall vad suporten visste. Jag försökte få komma i kontakt med någon chef men lyckades naturligtvis inte. Efter åtskillig tid avslutades samtalet med att chefen Patrik skulle ringa mig.
Tror ni Comhemchefen Patrik har ringt??????
Nej, vem hade trott att han skulle.
Skrivande är en kanske enligt ungdom en gammal kärring eller tant eller liknande, men skenet kan bedra som en del säger, inte vet jag om det passar här, men jag har tecknisk utbildning, tillhör de som skaffade dator då de dök upp på marknaden, på den tiden då man ännu inte hade fått hårddisk i dem. Sedan dess ha datorvärlden varit min. Dels som användare o dels som att tekniskt kunna lösa problem. Här till nödd o tvungen eftersom familjen ville ge en handikappad dotter möjlighet till ett språk o till en utveckling som inte var möjlig på annat vis. Detta i kombination med en barnslig förtjusning hos mig för den tekniska utvecklingen.
Ända sedan trådlöst nätverk dök upp har jag varit kund av detta hos olika leverantörer. Leverantörer som alltid bemött mig korrekt de få gånger jag behövt ställa frågor till dem.
Att jag nu tog hjälp av min systerson beror på att jag sedan januari 2011 varit sjuk o till större delen liggande. Inget hjärnsläpp som man tycks tro hos suporten o sannolikt fler hos Comhem, nej, ett fel i samband med ett ingrepp som hittills inte rättat sig till. Just nu är jag oerhört behövande av mit trådlösa nätverk, ett nätverk som Comhem gladeligen låtsas avtala med mig o sedan, på ren svenska, SKITER I.
Comhems aggerande täcker för mig alla kreterier i Brottsbalkens rekvisit för Bedrägeri.
Jag öppnade denna blogg i ilskan över Comhem. Jag har ingen aning om hur bloggandet fungerar fullt ut, få försöka lära mig.
Vad händer sedan?
Vet inte just nu men något blir det väl.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|